Sadan miljoonan rautakaupparysä Hamelinnaan

Sadan miljoonan ekun rautakaupan ja rakentamisen kauppakeskus, Rautakauppakeskus Spede on tulossa Hamelinnaan. Toiveena on saada pääradan katteelle rakennettavaan kauppakeskukseen maailman suurimmat yritykset ja niitä tukevia veronmaksajia. Hiljaiset rautakauppakiinteistöt sopivat mainiosti myös nukkumalähiöksi.

Hamkkeen toteuttava arkitehtitoimisto Heebo & Kaiffarit Oky uskoo keskeisten liikenneyhteyksien ja sijainnin tuovan rautakauppakeskukseen multeista ja puttereista kiinnostuneita yrityksiä ja asiakkaita.

-Kysyntää on ollut sen jälkeen kun suunnitelma julkistettiin, sanoo Koheltamiskeskus Osakeyhtiö KOHKOn toimistojohtaja Olavi Ivalo. –Monet ovat udelleet, että ”Mitä ruutanaa?”. Uutta paikkaa hän pitää ihanteellisena; se on Turku-Pietari -valtaväylän varressa, ohi ajaa vuorikaudessa noin 10 000 autoa, ja lujaa. Hamkkeen ensijaisena kohteena ovat Hamelinnan vaikutusalueen vajaa kuusi miljoonaa asukasta.

-Tulijoitakin on, lupaa Heebo & Kaiffarien adhd Henry Heebo, mutta ei tiedä vielä nimiä.

-Kiinnostuneita on niin paljon, ettei nyrkkiin puristettu käsi sekaan mahdu. On suurempia rautakaupan ketjuja, kuten Pasirepairs ja Markoradio, jopa myös sellaisia joita täällä ei ennestään ole nähtykään, ja sitten pienempiä nappikauppaan liittyviä toimijoita, niitä on, sanotaan – kymmenen nyt ainakin melko varmasti. Hamelinna on kasvava ja kehittyvä suurkuntakeskus, täällä pöhisee ja pihisee, puhisee Heebo.

Ovet avataan kesällä 2042

Rautakauppakeskuksen poikkeusluvitus rautatien ylle alkaa tänä syksynä. Rakennustyöt käynnistyivät kesällä ja koko Spede on valmis keväällä 2042. Liike- ja toimitiloja tulee suunnitelman mukaan yli 40 000 neliökilometriä, joihin mahtuisi 2 000-3 000 yritystä.

Rakentaja odottaa, että pääradan toisella puolella olevissa vanhoissa peltihökkeleissä olevat alan yritykset kirmaavat kilvan uutuutta säihkyviin tiloihin, jolloin Vanaveden äärellä olevalle ongelmajätemaalle vapautuu tilaa asuinrakentamiselle.

-Hamelinna tulee saamaan aivan uusia asuinalueita, jonne sijoittaa eläkeläisiä, kertoo Heebo.

Raha liikkuu ja käy pyydykseen Hamelinnassa

-Moottoritien päälle tulee vähittäiskaupan keskus Katiska, keskustan pohjoispuolelle on suunnitteilla Euroopan suurin viinakaupan keskittymä ja nyt junaradan päälle rautakauppakeskus. Hamelinnassa ovat menossa satojen miljardien investoinnit, sanoo Hamelinna Oy:n business manager Satu Nuokku-Karhiainen.

-Niin kuin yksi pörssibloggaaja kertoikin, että johan ovat kukkaronnyörit avautuneet. Hamelinna on keskeinen ja kasvun paikka. Näillä kaikilla on oma tarkoitusperänsä, mutta rakennuspuolta ja kauppaa itsellään ja autokauppaa ja tällä tavalla, elikkä ne vain tukee tätä sijainnin merkitystä, niinku, Nuokku-Karhiainen toteaa.

Erityisenä haasteena rautakauppakeskuksen rakentajalle ovat vilkkaan Tukholma-Vladivostok -valtaväylän liittymät keskuksen alueelle. Rautakauppakeskus Speden kustannusarvio on vajaa sata miljoonaa ekua. Rautakauppakeskus

Arkitehtitoimisto Heebo & Kaiffarit Oky:n laatima digitaalinen havainnekuva rautakauppakeskuksesta.

Kommentti artikkeliin “Sadan miljoonan rautakaupparysä Hamelinnaan”
  1. avatar Heikki Koskela sanoo:

    Moro KG!
    Iisakki kirjoitti teoreettisen salaliittojutun Vantaan kaupunginjohtajan tapauksesta.
    Jatketaan samalla linjalla.
    Hämeenlinnaan on rakenteilla tai suunnitteilla useita megaluokan kauppakeskuksia. Puheista päätellen markkina-alueena on pohjoinen pallonpuolisko.
    Toivo Sukari (kok) suunnitteli rakentavansa Ideaparkit Vihtiin ja Pieksämäelle. Molemmat torpattiin, koska ne olisivat lisänneet yksityisautoilua, ja kaupan lattiapinta-alaa oli kummallakin alueella riittävästi. Asialle pantiin kulkuriveli Jan. Vihdissä toimeksiantaja oli ilmeisesti Stockman ja Pieksämäellä pari kaupan keskusliikettä. Hämeenlinnan hankkeet lisäävät yksityisautoilua, ja kauppoja on jo ennestään riittävästi.
    Oliko lupien eväämisen syynä se, että Sukari oli vaali-avustanut keskustapuoluetta? Kokomustissa on eroa liikemiehellä ja liikemiehellä.
    T. Hessu K.

Jätä kommentti

css.php